Followers

Sunday, July 25, 2010

Untukmu....SAHABAT

Pada suatu hari,seorang wanita muda yang baru saja menikah mengunjungi ibunya, Mereka duduk di sebuah sofa dan menikmati segelas air teh dingin.Ketika mereka sedang berbincang-bincang mengenai kehidupan,pernikahan,tanggung jawab dalam hidup serta kewajipan, sang ibu dengan perlahan memasukkan sebongkah ais batu ke dalam gelasnya dan menatap wajah anak perempuannya . “Jangan lupakan sahabat-sahabat wanitamu.” nasihatnya, sambil mengaduk-ngaduk daun teh di bawah gelasnya. “Mereka akan menjadi orang yang penting bagimu ketika usiamu makin tua.Tidak peduli seberapa dalam kau mencintai suamimu, seberapa banyak anak-anak yang kau miliki, kau masih tetap harus memiliki sahabat wanita.Ingatlah untuk berjalan-jalan bersama mereka, melakukan hal bersama- sama dengan mereka. Dan ingat bahwa mereka bukan hanya sekadar sahabat wanitamu, tetapi mereka akan menjadi saudara, anak dan yang lainnya. Kau akan memerlukan bantuan wanita yang lain. Wanita selalu begitu.” 

“Sungguh nasihat yang aneh,” pikir si wanita muda. “Bukankah aku baru saja menikah? Bukankah aku baru saja bergabung dalam dunia pasangan-pasangan muda? Sekarang saya adalah seorang isteri, orang dewasa,bukan anak perempuan kecil yang memerlukan teman main perempuan yang lain! Tentu saja keluarga yang akan kami bina dapat membuat hidup saya lebih bererti.” Tetapi, dia mendengarkan nasihat ibunya; dia terus berhubungan dengan sahabat-sahabat wanitanya dan bertemu dengan semakin banyak sahabatsetiap tahun. Ketika tahun demi tahun berlalu, dia mulai merasakan betapa benar nasihat yangdiberikan ibunya. Ketika waktu dan keadaan mengubah keadaan mereka sebagai wanita dengan segala misterinya, sahabat-sahabat wanitanya tetap berada dalam kehidupannya.
 
 
Setelah hidup selama 50 tahun dalam dunia ini, inilah fakta-fakta yang saya dapatkan dari memiliki sahabat wanita:
  • Sahabat wanita akan menjaga rahasiamu.
  • Sahabat wanita tidak selalu mengatakan apa yang kau lakukan benar, tetapi mereka bersikap jujur.
  • Sahabat wanita akan terus mengasihimu, meskipun ada perbezaan pendapat.
  • Sahabat wanita akan tertawa bersama-sama denganmu, walaupun gurauan kosong yg sama sekali tidak diperlukan untuk sebuah tawa.
  • Sahabat wanita akan menolongmu keluar dari hubungan-hubungan yang buruk.
  • Sahabat wanita menolongmu mencarikan rumah tinggal yang baru, membantu mengemas barang dan pindah.
  • Sahabat wanita akan membantu membuat sebuah pesta untuk anak-anakmu menikah atau kamu memiliki anak, manapun yang lebih dulu terjadi.
  • Sahabat wanita akan selalu berada di sampingmu, dalam suka maupun duka.
  • Sahabat wanita akan menempuh badai, taufan, panas, dan kegelapan untuk mengeluarkan kau dari masalah. 
  • Sahabat wanita akan menenemani ketika kau kehilangan pekerjaan atau seorang kawan.
  • Sahabat wanita akan menemani ketika anak-anakmu mengecewekanmu.
  • Sahabat wanita akan menangis bersamamu ketika orang yang dikasihimu meninggal.
  • Sahabat wanita menghiburmu ketika kau dikecewakan oleh bantak perkara dalam kehidupanmu.
  • Sahabat wanita membantumu untuk bangkit kembali ketika lelaki kau cintai pergi meninggalkanmu.
  • Sahabat wanita gembira ketika mereka melihatmu bahagia, dan bersedia mencari dan memadamkan apa yang tidak membuatmu bahagia.
 
Waktu berlalu…Kehidupan berjalan..Jarak memisahkan.. .Anak-anak beranjak dewasa..Cinta hilang dan pergi..Hati yang hancur..Kareer berakhir..Pekerjaan berganti..Orang tua meninggal..Rakan- rakan melupakan kebaikan..TETAPI, sahabat-sahabat wanita akan terus mendampingimu, meskipun waktu dan jarak yang terpaut sangat jauh. sahabat wanita tidak akan lebih jauh dari orang-orang yang memerlukan.


TERIMA KASIH SAHABAT.....

soure :www.kisahteladan.com

khas untuk teman wanita akrabku yg ku sayang dan ku kenali....

juga khas buat puraa,amal,ain,miza,dan aten....love u my frensss,,,,,,

6 comments:

amal syahirah yaakop said...

u r rite my dear..i'm da one who really face it!! as a person who hv lost what she dont wanna lost,opss not hv lost but hv to leave it(u noe wat i mean rite yunk..) i need to accept it..i hv to take a few step to wake up from wat i hv do wrong..n thanks God,i hv all my girlfren dat always behind me n support me..n not to forget advice me..love u all..dedicated especially for PURAA,DRA,AIN,MIEJA..

Zikri Husaini said...

sahabat sukar dicari ganti...

N.I.A said...

to amal....dun wory dear...kami semua slalu untuk amal...kter same2 slg perlukan...bler dra g kelas sgt tension coz duk ngan senior2 yg lbh pengalaman..tp bler blik u all ada n make me feel release...so...dun u ever 4get us n our friendship even one day we have to b apart k...friend n love u until death...mwahx!

N.I.A said...

to zik...
btul2....sahabat la yg pling byk mengajar erti kehidupan.....tanpa sahabat siapala kter kn..syukur kerana diberi sahabat yg baik dan penyayang..(n_n)

boo said...

:)
love u syg.
thanks for the reminder.
dats truly true.
Alhamdulillah, Thanks God for giving me such nice, sweet, loving, caring fwen.

N.I.A said...

alhamdulillah....
thanx to pura Coz always ada ngan ktorg susah n senang....
kawan yg xder putusnya....
syg u all selamanya......